hmm...

Vaknade lite sent idag :P , så får ta bussen vid 8 tiden istället :). Läste precis tidningen man blir så jävla sur :@




Grannklubbar i öppet bråk

Klippans protest mot Denni Lipic gick igenom men HBK/Bergania tänker inte ge sig utan strid.

 

Brottning. Skandaler, svarta rubriker och infekterade bråk tillhör vanligheterna inom svensk brottning – och nu är det dags igen. HBK/Bergania och Klippan har hamnat i luven på varandra efter seriematchen för några veckor sedan och Helsingborgsklubbens tränare Anders Andersson är upprörd värre.

— Jag blev förbannad redan då och jag kan fortfarande vakna av hur vansinnig jag är. Jag tycker att det är bedrövligt dålig stil, det var trots allt bara en simpel seriematch, och jag tänker driva den här frågan så långt det bara går.

Bakgrunden är den här: När HBK/Bergania lämnade in sin laguppställning för invägning fanns Denni Lipic med i 96-kilosklassen och då begärde Klippan att få se hans internationella Cela-licens.

— Jag trodde det var ett skämt, säger Anders Andersson. Denni är svensk medborgare, han har alltid bott i Sverige och han har brottats här i hela sitt liv. Då ska han väl inte behöva någon internationell licens.

Olle Svensson i KBK stod förstås på sig. Eftersom Lipic valt att tävla för Kroatiens landslag får han inte brottas i lagsammanhang i Sverige, såvida inte hans klubb betalt in den här Cela-avgiften.

— Vi har två danska brottare i vår trupp, Frederik och Anders Ekström, så vi hade precis kollat upp reglerna, säger Olle. Regler är ju till för att följas och eftersom vi vet att Lipic tävlat för Kroatien ville vi se hans licens.

Domarna som var på plats i Klippan kunde inte ge några besked och en massa telefonsamtal gav inte heller något. Därför gick Denni Lipic trots allt upp på mattan och han vann förstås enkelt över veteranen Stefan Persson. Men nu har det skånska förbundet dömt i Klippans favör, Lipic 4–0-seger ändras till 0–5 och därmed slutar lagmatchen 17–16 till Klippan istället för 20–12 till HBK/Bergania.

— Jag kan ta en förlust, om den kommer på ett juste sätt. Men det här är för bedrövligt och jag vet att det inte var ett enhälligt beslut i förbundet. Så vi har naturligtvis bestämt oss för att överklaga.

Denni Lipic var för övrigt också med i matchen mot Tyringe men där var HBK/Berganias segersiffror så stora att laget ändå får behålla sina poäng. Däremot har inte Lipic utnyttjats efter det.

— En sådan här licens kostar ungefär 10 000 kronor och den måste man tydligen lösa för varje säsong. Det är ju synd om publiken, som går miste om en fin brottare, men det här är ju sporten i ett nötskal.

Oavsett hur de här turerna slutar kan vi vara inställda på en riktigt het retur, när Klippan kommer till Idrottens hus den 25 november.

— Ja, då ska de få sina fiska varma, försäkrar Anders Andersson



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0